Påbudsprocedurer ved kloakering – generel information
Det åbne land
Forudsætningen for, at kommunen kan give et påbud om forbedret rensning af spildevandet fra ejendomme i det åbne land er, at ejendommene idag ikke renser spildevandet miljømæssigt tilstrækkeligt i forhold til opfyldelse af målsætningernen for recipienterne beskrevet i vandområdeplanerne. En ejendom kan i henhold til spildevandsbekendtgørelsens § 35 få påbud om at forbedre spildevandsrensningen hvis:
- ejendommens afløbsforhold og udledning er fastlagt,
- ejendommens udledning bidrager til forurening af det omhandlede nedstrømsliggende vandområde, og
- der er dokumentation for, at det omhandlede nedstrømsliggende vandområde er forurenet af spildevand i et omfang, der gør, at det i vandpområdeplanerne vedtagne mål for vandområdet ikke er opfyldt.
Du kan se, om din ejendom ligger i et af de områder i kommunen, som er udpeget til forbedret spildevandsrensning i det åbne land i kortmaterialet til Blå Plan.
Dokumentation for, at recipienten er forurenet, er vandområdeplanernes udpegning af renseklasser i og Miljøstyrelsens tilsyn med recipientens tilstand.
Kommunen skal vurdere om betingelserne i spildevandsbekendtgørelsens § 35 er opfyldt for den enkelte ejendoms udledning og dermed, om der kan meddeles påbud om forbedret spildevandsrensning. Ved meddelelse af påbud om forbedret spildevandsrensning er det bl.a. en forudsætning, at ejendommens udledning skal bidrage til forurening af det omhandlede nedstrøms liggende vandområde.
Det er ikke afgørende for meddelelse af påbud, om den enkelte ejendoms bidrag til forureningen af den omhandlede recipient er stort eller lille, idet ingen ejendom har krav på retten til at forurene. At der ikke kan konstateres en spildevandsbelastning fra en ejendom jævnt over hele året, men alene dele af året, har således heller ikke betydning for meddelelse af påbuddet.
Modtageren af påbuddet kan således ikke stille krav om, at ejendommens bidrag til forurening er dokumenteret gennem konkrete målinger eller analyser.
Når den samlede spildevandsbelastning fra et renseklasseopland er reduceret til et niveau, så det tilhørende vandløb og/eller sø opfylder målsætningen, er der ikke længere grundlag for at meddele påbud om forbedret spildevandsrensning, jf. spildevandsbekendtgørelsens § 35, stk. 1, punkt 3.
Inden der meddeles påbud om forbedret rensning til en ejendom, skal kommunen sikre sig, at spildevandet fra ejendommen afledes til et vandløb eller en sø, som er forurenet af spildevand og således omfattet af renseklasse. Fastlæggelse af afløbsforholdene kan dels ske ved at rette henvendelse til grundejeren og/eller at foretage nærmere undersøgelse af afløbs- og drænsystemet.
En ejendom kan også få påbud om forbedret spildevandsrensning på grund af uhygiejniske forhold. I det tilfælde er det ikke afgørende, om resipienten er forurenet eller ej, da formålet med påbuddet er at afhjælpe de uhygiejniske forhold.
For så vidt muligt at undgå, at der meddeles påbud om forbedret rensning til ejendomme, der kan risikere at stå tomme om få år, foretager kommunen en vurdering af de enkelte ejendommens værdi og vandforbrug. På den baggrund vurderes, om et påbud til enkelte ejendomme skal udsættes. Kommunen skal dog overholde vandområdeplanernes bestemmelser og miljøbeskyttelsesloven og kan ikke tilsidesætte påbud om forbedret rensning, trods en ejendomsejers relative dårlige økonomi og sociale forhold.
Når et område skal kloaksepareres, vil grundejerne modtage et informationsbrev i forbindelse med igangsættelse af anlægsarbejdet, som udsendes af Kolding Kommune. I brevet vil der være beskrevet, hvad der skal udføres af arbejde samt hjemmel og begrundelse for, at arbejdet udføres.
Infobrevet anses for at være første gang grundejerne informeres om det forestående kloaksepareringsprojekt. Omkostninger til separering og renovering af kloakledninger på egen grund samt fornyet tilkobling afholdes af grundejeren, idet denne del af ledningsnettet ejes af grundejeren og anses som en del af bygningen.
I infobrevet vil der også være oplysninger til de enkelte grundejer om eventuel mulighed for udtræden fra kloaksystemet for regnvand. Læs mere herom i afsnittet Udtræden fra kloakforsyningen for regnvand. Der vil være anført frister, som skal overholdes, hvis muligheden ønskes udnyttet.
I infobrevet er der ligeledes anført kontaktpersoner henholdsvis i BlueKolding, til de tekniske spørgsmål, og Kolding Kommune for evt. myndighedsmæssige spørgsmål.
Kolding byråd har besluttet, at der minimum skal gå 2 år fra en grundejer første gang bliver informeret om et forestående kloaksepareringsprojekt til vedkommendes ejendom skal have gennemført separering på egen grund og fornyet tilslutning til BlueKoldings ledninger.
Omkobling til det nye separatkloaksystem kan først foretages, når der gives tilladelse til omkobling. Kolding Kommune vil i den forbindelse sammen med BlueKolding udsende et brev, der gør opmærksom på muligheden for omkobling. Der gives i den forbindelse en frist på 6 måneder til omkobling/arbejde på egen grund skal være udført. Denne frist kan dermed overstige den tidligere nævnte to års frist.
Når fristen for omkobling for den enkelte grundejer er udløbet, og det fornødne arbejde på egen grund endnu ikke er foretaget, vil Kolding Kommune fremsende varsel om påbud. Varslet vil være med en relativ kort svarfrist (ca. 2 uger). Ved udløbet af denne frist sendes det endelige påbud, ligeledes med kort svarfrist (ca. 2 uger).
Fire uger efter udløbbet af fristen for at reagere på påbuddet fremsendes en indskærpelse fra Kolding Kommune. Herefter kan sagen som sidste udvej blive overgivet til politiet til videre behandling.
BlueKolding har i tæt samarbejde med Kolding Kommune over en årrække gennemført kloakeringsprojekter med baggrund i vedtagne spildevandsplaner.
Projekterne, der skal gennemføres i planperioden, skal sikre og fastholde en forbedret miljøtilstand i en række af vores vandløb, søer og fjorde. Dette skal ske både ved at reducere udledninger af forureninger fra spildevandet i det åbne land samt ved at minimere udledning af spildevand fra fælleskloakken til vandmiljøet ved overløb ved kraftige regnhændelser. Læs mere i afsnittet Politiske sigtelinjer.
Kolding Kommune har valgt at lægge vægt på gennemsigtighed af planer og projekter overfor borgerne. Det betyder, at det skal være let at tilgå information samt få oplysninger dér vedrører den enkelte grundejere.
Især i forbindelse med planer og projekter, der kan have en økonomisk konsekvens for borgerne, vil der være fokus på at informere om fakta i god tid, så den enkelte borger bliver så oplyst som muligt. Dette betyder, at de enkelte grundejere ikke uforudset kan komme i et økonomisk tvivlsspørgsmål. Det er BlueKolding og Kolding Kommunes ønske og fremadrettede arbejdsindsats, at der fra opstart af et projekt til dets afslutning løbende vil blive informeret om, hvad der forventes at ske, og hvornår det forventes at være afsluttet.
Grundejere vil derfor tidligst have en økonomisk forpligtigelse to år efter, de individuelt er blevet gjort bekendt med, at der er et planlagt projekt, der omfatter deres ejendom.