Information om separatkloakering
I områder med fælleskloakering – dvs. områder, hvor regnvand og spildevand løber i ét rør - vil der inden for de kommende år ske en separatkloakering – altså at adskille kloakken i to rør, ét til regnvand og ét til spildevand.
Separatkloakering sker primært af to årsager. Vejret har ændret sig, og der kommer flere skybrud og flere perioder med kraftig, langvarig regn. Og mange steder er kloaknettet nedslidt og skal alligevel udskiftes.
Det er politikkerne i Kolding Kommune, der beslutter, hvilke områder der kan blive pålagt separatkloakering og hvornår med baggrund i Blå Plan.
Når det er besluttet, at et område skal kloaksepareres, vil grundejerne modtage et informationsbrev.
Hvad betyder separatkloakering for den enkelte grundejer
Som grundejer skal du selv sørge for adskillelsen af regnvand og spildevand på din egen grund, mens BlueKolding står for kloakarbejdet uden for din ejendom.
Udgiften til at separere kloakken på egen grund påhviler boligejeren, da denne del af kloakken ejes af boligejeren.
Det er dog muligt at håndtere regnvandet på egen grund og træde ud af kloaksystemet for regnvand. Det kræver dog en nedsivningstilladelse fra Kommunen. Læs mere herom i afsnittet Udtræden fra kloakforsyningen for regnvand - hel eller delvis tilbagebetaling af tilslutningsbidrag for regnvand. Her er der anført tidsfrister, som skal overholdes, hvis muligheden for at håndtere regnvand på egen grund ønskes udnyttet.
Tidsfrist for tilslutning til separatkloakeringen
Kolding Byråd har besluttet, at der minimum skal gå 2 år fra en grundejer første gang bliver informeret om den forestående kloakseparering til, at grundejeren skal have gennemført separering på egen grund og fornyet tilslutning til BlueKoldings ledninger.
Det infobrev, som Kommunen sender ud, bliver regnet for at være den første gang, hvor grundejeren bliver informeret om separatkloakeringen.
Tilkoblingen til det nye separatkloaksystem kan først foretages, når der er ført stikledning ind til den sidste grund.
Kolding Kommune vil sende et brev, der gør opmærksom på, hvornår der er mulighed for tilkoble sig. Som grundejer har du en frist på 6 måneder regnet fra det tidspunkt, hvor BlueKoldings arbejde i vejen er færdiggjort til tilkoblingen skal være udført. Denne frist kan dermed overstige den tidligere nævnte 2 års frist.
Påbud
Når fristen for tilkobling for den enkelte grundejer er udløbet, og det fornødne arbejde på egen grund endnu ikke er foretaget, vil Kolding Kommune fremsende varsel om påbud. Varslet vil være med en relativ kort svarfrist (2 uger). Ved udløbet af denne frist sendes det endelige påbud, ligeledes med kort svarfrist (2 uger).
4 uger efter udløbet af fristen for at reagere på påbuddet fremsendes en indskærpelse fra Kolding Kommune. Herefter kan sagen som sidste udvej blive overgivet til politiet til videre behandling.