Skip til hoved indholdet
  • Blå Plan Kolding
    • Baggrund for Blå Plan
    • Formål med Blå Plan
      • BlueKoldings forsyningspolitik
      • Politiske sigtelinjer
      • Strategi for Blå Plan
      • Lovgivning vedr. Blå Plan
    • Forsyningssikkerhed og spildevand
      • Generelt serviceniveau ift. Blå Plan
      • Dimensioneringskriterier
      • Overvågning af kloaksystemet
      • Beredskab ift. oversvømmelser, miljøuheld o.lign.
    • Industrispildevand (spildevand fra erhverv)
    • Blå Plans forhold til andre planer
      • Vandområdeplanerne
    • Miljøvurdering
    • Fælles privat spildevandsanlæg
      • Private regnvandssystemer/regnvandslaug
    • Påbudsprocedure ved kloakering - generel information
  • Status og plan for Blå Plan
    • Plan for planperioden
      • Rækkefølgeplan for separatkloakeringsprojekter
      • Badevand og spildevand
      • Energi og spildevand
      • Plan for renseanlæg
      • Renovering og sanering af kloaksystemet
      • Afviklingsplan af spildevandsholdige overløb til Kolding fjord
      • Indsatser i det åbne land
      • Klimatilpasning og spildevand
      • Overordnet struktur og prioritering i planperioden
    • Status for spildevandssituationen
      • Overordnet kloakstruktur - nøgletal
      • Natur- og miljøhensyn
      • Renseanlæg, belastning og rensing
  • Hvad gælder for mig, som grundejer?
    • Klimatilpasning - Hvad kan jeg selv gøre?
      • Håndtering af regnvand
    • Borgerens rettigheder og pligter
      • Fokus på højt informationsniveau
      • Information om separatkloakering
      • Påbud - spildevandsrensning i det åbne land
    • Hjælp fisken mod spildevand
      • Miljøfarlige stoffer
    • Tømningsordning for bundfældningstanke
    • Køkkenkværne
    • Areal og rettighedserhvervelse ved ekspropriation
    • Administrationspraksis for BlueKolding
    • Definitionsoversigt
Blå plan
  • Blå Plan Kolding
  • Status og plan for Blå Plan
  • Hvad gælder for mig, som grundejer?
  • Plan for planperioden
    • Rækkefølgeplan for separatkloakeringsprojekter
    • Badevand og spildevand
      • Indsatser i forhold til vandområdeplaner
      • Logning af spildevandsholdige overløb
    • Energi og spildevand
      • Bæredygtighed og cirkulær økonomi
      • Hjælp fisken
    • Plan for renseanlæg
    • Renovering og sanering af kloaksystemet
      • Separatkloakering – adskillelse af regnvand og spildevand
      • LAR - løsninger - Lokal Afledning af Regnvand
      • Rottebekæmpelse
      • Strategisk fejltilslutningssøgning
    • Afviklingsplan af spildevandsholdige overløb til Kolding fjord
    • Indsatser i det åbne land
    • Klimatilpasning og spildevand
      • Klimatilpasningsmetoder
      • Differentieret serviceniveau
      • Befæstelsesgrader
      • Afkobling af regnvand
        • Udtræden fra Kloakforsyningen for regnvand - tilbagebetaling af tilslutningsbidrag for vand
        • Brug af regnvand til rekreative formål
        • Udnyttelse af regnvand - hvad må man bruge regnvandet til?
    • Overordnet struktur og prioritering i planperioden
  • Status for spildevandssituationen
    • Overordnet kloakstruktur - nøgletal
      • Status for spildevandssituationen i det åbne land
      • Status for spildevandssituationen i byer
    • Natur- og miljøhensyn
      • Opfyldelse af mål for vandmiljø
      • Regnvandsbassiner
    • Renseanlæg, belastning og rensing

Opfyldelse af mål for vandmiljø

Udledning af spildevand kan have en negativ påvirkning på vandløb, søer, kystvande og grundvand. Spildevandet kan komme fra husstande, virksomheder eller overfladearealer. Urenset eller dårligt renset spildevand kan komme fra ukloakerede ejendomme eller fra overløb fra fælleskloakerede områder i forbindelse med kraftig regn. Fejltilslutninger kan også medføre, at urenset spildevand ledes direkte til vandmiljøet.

Renset spildevand fra renseanlæg kan i visse tilfælde også forringe miljøtilstanden i vandløb, søer eller kystvande. Især små vandløb er sårbare, hvis spildevandet ikke bliver renset tilstrækkeligt eller får overløb. Der stilles derfor krav til de enkelte renseanlæg om tilladelige mængder og koncentrationer af forurenende stoffer i det udledte rensede spildevand. Der stilles ligeledes krav til udledning, når virksomheder søger udledningstilladelse til udledning af spildevand eller regnvand gennem vilkår i de lovpligtige udledningstilladelser.

Vandområdeplanerne er udarbejdet af staten og skal sikre, at alle vandløb, søer og kystområder har en god kemisk og økologisk (miljømæssig) tilstand.

Miljømål for vandløb omfatter både kemisk tilstand og økologisk tilstand. Vandløb skal som hovedregel opnå god kemisk tilstand og god økologisk tilstand. Vandløb, der er udpeget som kunstige eller stærkt modificerede, skal som hovedregel opnå god kemisk tilstand og godt økologisk potentiale.
God kemisk tilstand, god økologisk tilstand og godt økologisk potentiale er defineret i Bekendtgørelse om fastlæggelse af miljømål for vandløb, søer, overgangsvande, kystvande og grundvand (BEK nr. 1625 af 19/12/2017).

Vandløb og søer, der har opnået en højere miljøtilstand end god økologisk tilstand må ifølge Vandrammedirektivet ikke tilstandsforringes. Dette medfører fx., at et vandløb med høj økologisk tilstand ikke må forringes, til kun at opnå god økologisk tilstand.

Miljømål for kystvande omfatter både kemisk tilstand og økologisk tilstand. Kystvande skal som hovedregel kunne leve op til god kemisk tilstand og mindst god økologisk tilstand. Dog kan kystvande, der er udpeget som kunstige eller stærkt modificerede, som hovedregel kunne leve op til en god kemisk tilstand og et godt økologisk potentiale.

I 1996 blev loven om forbedret spildevandsrensning i det åbne land vedtaget. Amterne foretog i deres regionplaner udpegninger af områder, hvor enten vandløb, søer eller fjorde var for påvirkede af spildevand fra det åbne land. Afhængig af, hvor spildevandet blev ledt hen, blev områderne inddelt i forskellige renseklasser med forskellige krav til renseløsning. Efterfølgende har kommunerne indarbejdet disse områder i de kommunale spildevandsplaner, og der er arbejdet med at forbedre rensningen. Påbuddene om at forbedre spildevandsrensningen er en følge af statens vandplaner. Det er kommunen, der giver tilladelse til udledning af renset spildevand fra ejendomme i det åbne land, og det er også kommunerne, der fører tilsyn med udledningerne. Rensekravene omfatter én af følgende 4 renseklasser: SOP, SO, OP eller O. Se nedenstående tabel.

  Mg/l Mg/l Mg/l
Renseklasse Organisk stof, BI5 Eller COD Rensning af kvælstof Rensning af fosfor
SOP (Skærpet krav til reduktion af organisk stof, kvælstof og fosfor) 10 75 5 1,5
SO (Skærpet krav til reduktion af organisk stof og kvælstof) 10 75 5  
OP (Reduktion af organisk stof og fosfor) 30 125   1,5
O (Reduktion af organisk stof) 30 125    

Tabel 2: Der er forskellige krav til rensegrader, når der skal laves bedre rensning af spildevandet i det åbne land. Tabellen angiver grænseværdierne i mg pr. liter udledt spildevand.

Type af anlæg Kan rense til renseklasser
Nedsivningsanlæg SOP, SO, OP og O
Hævet nedsivningsanlæg (helt eller delvist hævet over terræn) SOP, SO, OP og O
Pilerenseanlæg uden afløb SOP, SO, OP og O
Samletank SOP, SO, OP og O
Minirenseanlæg SOP, SO, OP og O
Biologisk sandfilteranlæg SO og O
Beplantet filteranlæg SO (evt. også SOP)

Tabel 3: Typer af spildevandsanlæg, der opfylder kravene til de forskellige renseklasser i det åbne land. Anlæggene kan fungere som alternativ til kloakering og etableres af den private grundejer.

Blå Plan Kolding

  • Miljøområdet
    Kolding Kommune - Nytorv 11
    6000 Kolding
  • Telefon: 7979 6999
    spildevand@kolding.dk

Webtilgængelighed

  • Adgang med tegn
  • Få teksten læst op
  • Tilgængelighedserklæring
  • Giv os feedback